Att bygga sin egen bil

I dag skriver vi om vad man måste tänka på när man funderar på att antingen bygga sin egen bil, från grunden, eller bara ändra om. Vidare tittar vi på hur det kan vara att ha sin alldeles egna, första bil – något som är speciellt oavsett om man är ung eller gammal.

I Sverige är det tillåtet att faktiskt bygga sin egen bil helt från grunden, en frihet som följs av en hel radda regler som man måste hålla koll på. Bland annat måste man ju klara bilprovningen. I ltz kan vi läsa att det är ovanligt att något i land få bygga sin egen bil, Sverige står på detta sätt ut i statistiken. Bland annat är det bra att veta detta:

  • Skaffa dig SFRO:s bygghandbok
  • Gör skillnad mellan ombyggd och ändrad för regelverket skiljer sig mellan dessaamazon
  • Vinge som sticker upp från bakluckan är i princip förbjudet
  • Bilen ska klara samma krav som ställs på originalet om det är ändrat
  • Man kan göra nästa vad som helst som inte försämrar bilens egenskaper
  • Bilar av årsmodell 1970 och senare måste uppfylla de krav som gällde tillverkningsåret

I DT kan vi läsa hur ett par i Ludvika byggde en bil helt från grunden, från bara fyra hjul, rampipor och ett skal. Genom digert arbete, besiktningar i flera etapper och buller- och bromsprov står nu bilen klar med flammor och nummerplåt, med tillstånd att användas som en vanlig bil. Ja det är nog en otrolig känsla att åka i den bil man själv skapat och lagt ner tid på, med allt från legoarbeten i plåt så som stansning, bockning och laserskärning, till lack och detaljer inuti bilen med inredning och teknik.

Sin första egna bil

Ja och sedan är säkert den första bilen man äger också en bil man sällan glömmer, vare sig man är 72 eller 18. I SvD kan vi läsa hur Inga-Britt Ahlenius tog sitt körkort i Tunisien på 1960-talet när hon jobbade utomlands, men att det inte är förrän nu, vid 72 års ålder, som hon har sin egna första bil – något som givetvis känns speciellt.