I dag skriver vi om hösten och dess inverkan på stölder av våra värdefulla, och livräddande, extraljus samt av våra kära cyklar. Vi skriver även om sportbilarna från förr, inspirerade av rallykulturen och Steve McQueen, något som är lätt att romantisera så här i efterhand.
I OP kan vi läsa att det nu, i och med höstens anstormning med mörkret i tätt släptåg, inletts ännu en säsong för tjuvar. Ja just det, tjuvar. Och detta på grund av att stölderna av cyklar och extraljus, något som det är extra viktigt att hålla säkert och i tryggt förvar när så kan ske. Det är polisen som märker av ett klart uppsving av stölder när det kommer till just dessa saker, i Östersund får de in tre-fyra anmälningar av cykelstölder per dag. I juni stjäls nästan aldrig ett extraljus men så snart mörkret lägger sig över våra nordliga breddgrader drar även stölderna igång.
I Blekinge Läns Tidning kan vi läsa att det var superinne att ha extraljus, stripes och en mattsvart huv, men varför inte även idag tycker vi? En Opel astra OPC med låg och bred design är aldrig fel och sportiga bilar med inspiration från 1960-1970-talet och Steve McQueen är helt enkelt aldrig fel. Rallybilar som förebild är även det något som en verkligen kan romantisera från förr.
Att veta reglerna kring helljus
I Expressen får vi vidare reda på reglerna om helljus som billjus i Sverige, vi listar dessa är nedan:
I följande fall får du inte använda helljus:
- När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas – det gäller förutom bilar även för tåg, spårvagn och fartyg.
- När du ligger tätt bakom ett annat fordon. Detta eftersom föraren kan bländas genom backspegeln.
- När belysningen på vägen är tillfredsställande. Med det menas att ingen del av vägbanan är mörk.
I följande fall ska du vara försiktig med helljus:
- När du kör på en mindre väg och närmar dig en vältrafikerad korsning. Då kan det vara lämpligt att stänga av helljuset. Annars riskerar du att blända förare i den korsande trafiken.
- När du möter en lastbil i ett backkrön. Då ska du blända av helljuset så fort du ser positionsljusen på taket, eftersom förarhytten är placerad mycket högt i förhållande till personbilar.
- När du kör i stark dimma eller kraftigt snöfall. Då kan ljuset reflekteras vilket innebär att siktsträckan blir kortare med helljus jämfört med halvljus.